Процедура „Подкрепа за прехода към кръгова икономика в предприятията” по НПВУ
Министерство на иновациите и растежа обяви процедура за подкрепа на предприятия за подпомагане на кръговата икономика. Основните критерии за допустимост (съгласно Указанията за кандидатстване) по тази процедура включват:
- Кой може да кандидатства (допустими кандидати):
– Микро, малки, средни и големи предприятия, които имат минимум три приключени финансови години (2020, 2021 и 2022 г.);
– регистрирани не по-късно от 31.12.2020 г.
Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2022-ра финансова година, както следва:
Микропредприятие ≥ 170 000 лева
Малко предприятие ≥ 550 000 лева
Средно предприятие ≥ 950 000 лева.
Голямо предприятие: ≥ 3 000 000 лева
Да са заявили подкрепа за икономическа дейност, която попада в сектор С „Преработваща промишленост” съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД-2008
- Да развиват основната си икономическа дейност или да осъществяват допълнителна икономическа дейност, която формира не по-малко от 20 % от нетните им приходи от продажби за 2022 г. в сектор С „Преработваща промишленост” съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008.
- Партньорство
Може да се участва индивидуално или съвместно с партньори. Партньорството НЕ е задължително.
В едно предложение може да участва САМО ЕДИН партньор .
В допълнение, едно предприятие е допустимо да участва само в едно предложение – или като кандидат или като партньор.
Партньорите трябва да отговарят на всички критерии за допустимост на кандидатите,
Не повече от 30% от общата стойност на безвъзмездното финансиране по предложението е допустимо да бъдат разходвани от партньора.
- За какво може да се кандидатства (допустими дейности):
Заявената подкрепа е само за икономическа дейност, която попада в сектор С „Преработваща промишленост” съгласно КИД-2008.
В случай че предложенията се изпълняват в партньорство, същите следва задължително да осигуряват постигането на промишлена (индустриална) симбиоза.
- Придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА) ;
- Придобиване на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив (ДНА)- до 50 % от общо допустимите разходи за съответния кандидат/партньор,
Които да изпълняват:
Дейност I. Придобиване на нови технологии за въвеждане на кръгови модели в предприятията.
Дейността следва да осигурява въвеждането на кръгови модели в едно или повече от следните направления:
1) Намаляване образуването на отпадъци чрез внедряване на технологии за:
– подготовка за повторно използване и/или рециклиране и/или други дейности за преработка на отпадъците от производствената дейност (на кандидата и/или на партньора, в случай че предложението се изпълнява в партньорство) и последващото им влагане като суровина в производствени процеси, и/или
– намаляване на количеството образувани отпадъци при производството на единица продукт от дейността, за която е заявена подкрепа, и/или
– намаляване на използваните суровини за производството на единица продукт (количеството суровини, влагани за производството на единица продукт и/или намаляване на видовете/броя суровини, влагани в крайния продукт), с което се постига намаляване на количеството образувани отпадъци при производството на единица продукт от дейността, за която е заявена подкрепа.
2) Ограничаване използването на пластмасови продукти за еднократна употреба чрез внедряване на технологии за:
– заместване на пластмасови продукти (включително опаковки от пластмаса ) за еднократна употреба с алтернативни продукти и/или опаковки за многократна употреба , биоразградими, компостируеми, биобазирани изделия и опаковки, и/или
– намаляване употребата на пластмаса като суровина, влагана в продукти и/или опаковки за еднократна употреба, и/или
– елиминиране или ограничаване използването на опаковки от пластмаса, или заместване на композитни опаковки (включващи в състава си пластмаса) с по-екологични варианти (биоразградими, рециклируеми или друг вид „зелени” опаковки).
3) Използване на ресурси с биологичен произход чрез внедряване на технологии за:
– влагане на ресурси с биологичен произход (например заместване на синтетични суровини или ресурси на фосилна основа с такива с биологичен произход).
4) Подобряване на стандартите за екологосъобразност на продуктите чрез внедряване на технологии за:
– постигане на съответствие на произвежданите продукти с приложимите за тях екологични стандарти и/или продуктови изисквания (които към момента на кандидатстване не са постигнати), произтичащи от европейското и/или национално законодателство в областта на опазването на околната среда.
5) Подобряване на енергийната ефективност на продуктите чрез внедряване на технологии за:
– производство на продукти с по-висока енергийна ефективност при употребата им (в сравнение с енергийната ефективност на същия продукт от дейността, за която е заявена подкрепа преди внедряването на съответната технология).
Всяко проектно предложение трябва да попада задължително в една от 5-те точки.
Предложения, които включват всички 5 модела на Кръгова икономика, получават най-висок брой точки.
6) Въвеждане на други модели на кръговата икономика чрез внедряване на технологии за:
– използване на алтернативни суровини, включително рециклирани, и/или
– повишаване използването на рециклируеми суровини, и/или
– заместване или повишаване използването на суровини за многократна употреба и/или намаляване на използваните суровини за производството на единица продукт (количеството суровини, влагани за производството на единица продукт и/или намаляване на видовете/броя суровини, влагани в крайния продукт), и/или
– елиминиране на необходимостта от опаковки (различни от пластмасовите опаковки) или заместване на композитни опаковки (които не включват в състава си пластмаса) с по-екологични варианти (биоразградими, рециклируеми или друг вид „зелени” опаковки), и/или
– заместване или намаляване употребата на опасни вещества , влагани в произвежданите продукти, и/или
– осигуряване на многократната или повторна употреба на съществуващи и/или нови за предприятието продукти, и/или повишаване на дълготрайността им, и/или
– осигуряване на възможности за модернизация и поправка на продуктите – ремонт/подмяна на повредени части и/или компоненти с оглед увеличаване на дълготрайността на употреба на продуктите, и/или
– увеличаване на възможностите за рециклиране на продуктите след употребата им, включително възможностите за разглобяване в края на жизнения цикъл с оглед улесняване на рециклирането или оползотворяването на отпадъците от продуктите след извеждането им от употреба.
Дейностите от направлението по подт. 6) не са задължителни и могат да бъдат включени в предложенията за изпълнение на инвестиции по преценка на кандидатите/партньорите, в допълнение на дейностите от задължителните направления по подт. 1) до подт. 5), по-горе.
ВАЖНО: В случай че кандидат/партньор е голямо предприятие И мястото на изпълнение на инвестицията, предвидена от кандидата/партньора е в ЮЗР (NUTS-2), то е допустимо голямото предприятие да изпълнява единствено дейности, които имат за свой основен предмет осъществяването на първоначална инвестиция, която създава нова икономическа дейност , свързана с придобиването на материални и/или нематериални активи САМО за:
- създаване на нов стопански обект;
- диверсификация на дейността на даден стопански обект, при условие че новата дейност не е същата или сходна с дейността, извършвана преди това от него
- За колко може да се кандидатства (размер на помощта):
Общ бюджет на процедурата: 180 000 000 лв.
Минимален размер на безвъзмездно финансиране за предложение | Максимален размер на безвъзмездното финансиране за предложение В ЗАВИСИМОСТ ОТ КАТЕГОРИЯТА НА ПРЕДПРИЯТИЕТО-КАНДИДАТ |
70 000 лева |
Микро предприятия: 350 000 лева
|
Mалки предприятия: 550 000 лева
| |
Средни предприятия: 750 000 лева
| |
Големи предприятия: 1 000 000 лева | |
ВАЖНО: Посочените максимални размери представляват максимално допустимата обща стойност на безвъзмездното финансиране по всяко индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция, която се определя САМО в зависимост от категорията на предприятието – кандидат, независимо от това дали инвестицията се изпълнява самостоятелно или в партньорство. ВАЖНО: В случай че инвестицията се изпълнява в партньорство, то общите допустими разходи на партньора следва да са до 30% от общите допустими разходи по предложението, но не повече от 273 816 лева. Допълнително, максималният размер на безвъзмездното финансиране по индивидуалните предложения НЕ следва да надвишава: Þ за микро предприятия: 90 % от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. Þ за малки предприятия: 60 % от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. Þ за средни предприятия: 30 % от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. Þ за големи предприятия: 20 % от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. |
Процент на съфинансиране при режим регионална инвестиционна помощ, съгласно мястото на изпълнение на инвестицията:
Категория на предприятието – кандидат/партньор | Максимален интензитет на помощта за дейности извън ЮЗР (NUTS–2) | Максимален интензитет на помощта за дейности в ЮЗР (NUTS-2) |
Микро и малки предприятия | 50 % | София град (столица): 40% София област: 50% Област Благоевград: 50% Област Перник: 40% Област Кюстендил: 45% |
Средни предприятия | 50 % | София град (столица): 30% София област: 50% Област Благоевград: 50% Област Перник: 30% Област Кюстендил: 35% |
Големи предприятия
| 35 % | София град (столица) и Област Перник: 20% София област, Област Благоевград и Област Кюстендил: 25 % |
Процент на съфинансиране на предложенията за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „de minimis“ съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013:
Категория на предприятието |
Максимален интензитет на помощта |
Микро, малки и средни предприятия | 50 % |
Големи предприятия | 35% |
- Максимална продължителност на проектите: 18 месеца.
- Необходими документи за кандидатстване и за предварителна оценка:
- Оферта за всяка отделна инвестиция на кандидата в активи (ДМА и ДНА), с предложена цена.
- Отчет за приходите и разходите – във формат, подаван към НСИ – за 2020, 2021 и 2022 г.
- Счетоводен баланс – във формат, подаван към НСИ – за 2020, 2021 и 2022 г.
- Отчет за заетите лица – – във формат, подаван към НСИ – за 2020, 2021 и 2022 г.
- Справката за нетекущите (дълготрайните) активи за 2020, 2021 и 2022 г. – формат, подаван към НСИ
- Счетоводна политика на предприятието за 2022 г.
- Код на основна или допълнителна икономическа дейност за 2022 г. съгл. НСИ;
- Кандидатстване – електронно през ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ единствено с използването на валиден Квалифициран електронен подпис (КЕП) на името на фирмата, с посочено официално представляващо лице или на официално представляващия, като физическо лице.
7. Краен срок процедурата – 16:30 часа на 03.10.2023 г.
Консултaция по проектите от Consult Hub
Какво можем да направим за Вас?
- Да обсъдим конкретните нужди на вашия бизнес и да предложим на й-подходящата програма и процедура
- Да оценим доколко вашата фирма и проектна идея отговарят на изискванията на дадена програма
- Разработваме предложението
- Съдействаме с изготвяне и окомплектоване на документи при сключването на договора за безвъзмездна помощ
- Извършваме управлението на вече одобрения за финансиране, съобразно правилата на финансиращата програма
Поставяме фокус върху резултата, законосъобразността и ефекта
Свържете се с нас за повече информация и консултация по европейски програми!