Информация за предстояща схема по Програма Конкурентоспособност и Иновации 2021-2027
Процедура „Внедряване на иновации в предприятията“
- Кой може да кандидатства (допустими кандидати):
– търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите
– регистрирани не по-късно от 31.12.2020 г.
– Микро, малки и средни предприятия;
– малки дружества със средна пазарна капитализация – (Small Mid-Caps) – предприятия, които по показатели не са МСП, но средно списъчният брой на персонала им е до 499 служители, и чийто годишен оборот не надвишава 195 583 000 лева или чийто годишен баланс не надвишава 168 201 380 лева, като са взети предвид всички отношения на партньорство и свързаност с други предприятия по смисъла на чл. 4 от ЗМСП.;
– Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2022 финансова година в зависимост от категорията на предприятието – кандидат, както следва:
Категория на предприятието | Нетни приходи от продажби за 2022 г. |
Микро предприятие | ≥ 100 000 лева |
Малко предприятие | ≥ 300 000 лева |
Средно предприятие | ≥ 1 000 000 лева |
Малко дружество със средна пазарна капитализация | ≥ 2 000 000 лева |
2. За колко може да се кандидатства:
Общ бюджет по процедурата: 150 000 000 лева.
Разпределение по региони:
Регион ниво NUTS II | Бюджет
|
Югозападен район на планиране | 29 337 450 лева
|
Всички останали РП | 264 037 050 лева |
ВАЖНО: Проектните предложения следва да се изпълнява САМО В ЕДИН от горепосочените две категории региони. В случай че проектът ще се изпълнява едновременно в двете категории региони (кандидатът е посочил места на изпълнение на проекта в регион в преход и в по-слабо развити региони), проектното предложение се отхвърля.
Разпределение по категория предприятия:
Тематични области | Категорията | Регион в преход | По-слабо развити региони | Общо |
Приоритет 1 „Иновации и растеж“ (За проекти в тематични области: 1. “Информатика и ИКТ”; 2. “Мехатроника и микроелектроника”; 3. “Индустрии за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии” и 4. “Нови технологии в креативни и рекреативни индустрии”) | Микро- и малки предприятия | 8 801 235 лева 4 500 000 евро | 79 211 115 лева 40 500 000 евро | 88 012 350 лева 45 000 000 евро |
Средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация | 8 801 235 лева 4 500 000 евро | 79 211 115 лева 40 500 000 евро | 88 012 350 лева 45 000 000 евро | |
Общо | 17 602 470 лева 9 000 000 евро | 158 422 230 лева 81 000 000 евро | 176 024 700 лева 90 000 000 евро | |
Приоритет 2 „Кръгова икономика“ (За проекти в тематична област 5. “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”) | Микро- и малки предприятия | 5 867 490 лева 3 000 000 евро | 52 807 410 лева 27 000 000 евро | 58 674 900 лева 30 000 000 евро |
Средни предприятия | 5 867 490 лева 3 000 000 евро | 52 807 410 лева 27 000 000 евро | 58 674 900 лева 30 000 00 евро | |
Общо | 11 734 980 лева 6 000 000 евро | 105 614 820 лева 54 000 000 евро | 117 349 800 лева 60 000 000 евро |
ВАЖНО: Единствено микро-, малки или средни предприятия (МСП) могат да заявят подкрепа за проекти, които водят до внедряване на иновация в тематична област “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика” на ИСИС 2021-2027, по приоритет 2 „Кръгова икономика“ на ПКИП.
Размер на безвъзмездното финансиране:
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ | Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат |
50 000 лева | Микропредприятия: 200 000 лева |
Малки предприятия: 500 000 лева | |
Средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация: 800 000 лева |
В допълнение, максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуално проектно предложение НЕ следва да надвишава:
– за микропредприятия: 100% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
– за малки предприятия: 50% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
– за средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация: 25% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
Процент на съфинансиране
При режим регионална инвестиционна помощ
Категория на предприятието – кандидат | Максимален интензитет на помощта за дейности извън ЮЗР (NUTS-2)[1] | Максимален интензитет на помощта за дейности в ЮЗР (NUTS-2) |
Микро- и малки предприятия | 45% | София град (столица): 40% София област: 45% Област Благоевград: 45% Област Перник: 40% Област Кюстендил: 45% |
Средни предприятия | 45% | София град (столица): 30% София област: 45% Област Благоевград: 45% Област Перник: 30% Област Кюстендил: 35% |
Малки дружества със средна пазарна капитализация
| 45% | София град (столица): 20% София област: 45% Област Благоевград: 45% Област Перник: 20% Област Кюстендил: 25% |
При режим минимална помощ
Категория на предприятието-кандидат | Максимален интензитет на помощта |
Микро, малки, средни и малки дружества със средна пазарна капитализация | 45% |
3. За какво може да се кандидатства (допустими дейности):
ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен):
Дейност 1. Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).
Дейност 2. Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на специализиран софтуер (вкл. разработване), патенти, лицензи, „ноу хау” и др., представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА).
ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен):
Дейност 1. Защита на правата по индустриална собственост върху внедряваната иновация.
Дейност 2. Консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите:
- Консултантски услуги за защита на индустриална собственост на национално и международно равнище
- дейности за осигуряване на достъп до бази данни и библиотеки, които да бъдат използвани във връзка с подобряването на внедрявания по проекта продукт (стока или услуга) или бизнес процес;
- Проектите трябва да са насочени към внедряване на продуктова иновация или иновация в бизнес процесите (насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги), която е собствена разработка или на база интелектуални права, придобити от трети лица
- Проектите следва да водят до внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или до внедряване на иновация в бизнес процесите (насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги), попадаща в обхвата на ЕДНА от изброените по-долу тематични области и подобласти на ИСИС 2021-2027:
- Тематична област „Информатика и ИКТ“;
- Тематична област „Мехатроника и микроелектроника”;
- Тематична област „Индустрия за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии“;
- Тематична област „Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии“;
- Тематична област „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика“ – само за микро-, малки и средни предприятия (МСП)
3) При режим „регионална инвестиционна помощ“ (Елемент А „Инвестиции“) допустими за подкрепа са само проектни предложения, които имат за свой основен предмет осъществяването на ЕДНА от следните първоначални инвестиции в материални и нематериални активи:
– създаване на нов стопански обект;
– увеличаване на капацитета на съществуващ стопански обект;
– диверсификацията на продукцията на даден стопански обект с продукти или услуги, които той не е произвеждал или предлагал до този момент ;
– основна промяна в целия производствен процес на продукта(ите) или цялостното предоставяне на услугата(ите), засегнати от инвестицията в стопанския субект .
ВАЖНО: „малки дружества със средна пазарна капитализация“, И място на изпълнение на проекта в ЮЗР (NUTS-2), е допустимо да изпълняват ЕДИНСТВЕНО дейности, които имат за свой основен предмет осъществяването на „първоначална инвестиция, която създава нова икономическа дейност“ , свързана със:
– създаването на нов стопански обект ИЛИ
– диверсификацията на дейността на даден стопанския обект, при условие че новата дейност не е същата или сходна с дейността, извършвана преди това от него .
4. Какви разходи ще се покриват:
Елемент А
- Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи (ДМА) – машини, съоръжения и оборудване, необходими за изпълнението на проекта.
- Разходи за придобиване на дълготрайни нематериални активи (ДНА) – специализиран софтуер (вкл. разработване), патенти, лицензи, „ноу хау” и др., необходими за изпълнението на проекта. – макс. 200 000 лева.
ВАЖНО: За малки дружества със средна пазарна капитализация разходите за нематериални активи са допустими само до 50% от общите допустими разходи по Елемент А „Инвестиции“ при приложим режим на държавна помощ – „регионална инвестиционна помощ“.
ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен):
1) Разходи за такси за заявяване и регистрация пред съответното компетентно ведомство във връзка със защита на правата по индустриална собственост върху внедряваната иновация на национално и/или международно равнище – до 10 000 лева.
2) Разходи за консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите .
2.1) Разходите за консултантски услуги в подкрепа на иновациите – до 10 000 лева.
2.2) Разходи за помощните услуги в подкрепа на иновациите включват:
а) разходи за такси за достъп до бази данни и библиотеки, които да бъдат използвани във връзка с подобряването на внедрявания по проекта продукт (стока или услуга) или бизнес процес – до 30 000 лева;
б) разходи за външни услуги (чрез договор за възлагане и др.), свързани с осигуряване на услуги от лаборатории за провеждане на изследвания, измервания, изпитвания и др.;
ВАЖНО: Разходите за Елемент Б „Услуги“ не следва да надвишават 25% от общите допустими разходи по проекта.
5. Срок за изпълнение на проекта – 12 месеца
6. Необходими документи за предварителна оценка
- КИД на основната икономическа дейност за 2022 г.
- Отчет за приходите и разходите формат подаван към НСИ за 2020, 2021 и 2022 г.
- Баланс (формат подаван към НСИ) за 2020, 2021 и 2022 г.
- Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2020 г., 2021 и 2022 г. (част от ГФО)
- Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (част от ГФО);
- Документи, доказващи наличието на права по индустриална собственост, по отношение на които кандидатът е първоначален заявител – издаден патент за изобретение или издадено свидетелство за регистрация на полезен модел, заявка за издаване на патент или заявка за регистрация на полезен модел или промишлен дизайн
[1] Съгласно Класификацията на териториалните единици за статистически цели в България. Списък на районите за планиране в България и областите, попадащи в тях е представен в Приложение 13.
Консултaция по проектите от Consult Hub
Какво можем да направим за Вас?
- Да обсъдим конкретните нужди на вашия бизнес и да предложим на й-подходящата програма и процедура
- Да оценим доколко вашата фирма и проектна идея отговарят на изискванията на дадена програма
- Разработваме предложението
- Съдействаме с изготвяне и окомплектоване на документи при сключването на договора за безвъзмездна помощ
- Извършваме управлението на вече одобрения за финансиране, съобразно правилата на финансиращата програма
Поставяме фокус върху резултата, законосъобразността и ефекта
Свържете се с нас за повече информация и консултация по европейски програми!