Процедура „Разработване на иновации в предприятията“
- Кой може да кандидатства (допустими кандидати):
– търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите
– регистрирани не по-късно от 31.12.2020 г.
– Микро, малки и средни предприятия;
– малки дружества със средна пазарна капитализация – (Small Mid-Caps) – предприятия, които по показатели не са МСП, но средно списъчният брой на персонала им е до 499 служители, и чийто годишен оборот не надвишава 195 583 000 лева или чийто годишен баланс не надвишава 168 201 380 лева, като са взети предвид всички отношения на партньорство и свързаност с други предприятия по смисъла на чл. 4 от ЗМСП.;
– да са заявили проекти, които ще се изпълняват в Тематични области: “Информатика и ИКТ”; “Мехатроника и микроелектроника” и “Индустрии за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии”; “ Нови технологии в креативни и рекреативни индустрии”.
– Кандидати, които НЕ са микро-, малки и средни предприятия или НЕ са малки дружества със средна пазарна капитализация могат да кандидатстват по процедурата ЕДИНСТВЕНО в ефективно сътрудничество с МСП за проекти, които ще се изпълняват в Тематични области: “Информатика и ИКТ”; “Мехатроника и микроелектроника” и “Индустрии за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии”; “ Нови технологии в креативни и рекреативни индустрии”.
– Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2022 финансова година в зависимост от категорията на предприятието – кандидат, както следва:
Категория на предприятието | Нетни приходи от продажби за 2022 г. |
Микро предприятие | ≥ 80 000 лева |
Малко предприятие | ≥ 200 000 лева |
Средно предприятие и Малко дружество със средна пазарна капитализация | ≥ 850 000 лева |
Голямо предприятие | ≥ 3 000 000 лева |
По настоящата процедура е допустимо проектите да се изпълняват в партньорство.
- При ефективно сътрудничество минимум 30%, но не повече от 50% от общо допустимите разходи по проекта могат да се извършват от партньора.
- Недопустимо е партньорство по настоящата процедура между предприятия, за които са налице отношения на партньорство и/или свързаност съгласно разпоредбите на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средни предприятия
2. За колко може да се кандидатства:
Общ бюджет по процедурата: 127 000 000 лева.
Разпределение по региони:
Регион ниво NUTS II | Бюджет
|
Югозападен район на планиране | 21 590 000 лв. |
Всички останали РП | 105 410 000 лв. |
Разпределение по категория предприятия:
Микро и малки предприятия | Средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация [1] | Големи предприятия |
82 550 000лева 42 207 144.79 евро | 31 750 000 лева 16 233 517.23евро |
12 700 000 лева 6 493 406.89евро
|
Размер на безвъзмездното финансиране:
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ | Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат |
50 000 лева |
Микропредприятия: 250 000 лева Но не повече от 100% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
|
Малки предприятия: 400 000 лева Не повече от 60% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. | |
Средни предприятия, малки дружества със средна пазарна капитализация : 500 000 лева
Но не повече от: 25% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
| |
Големи предприятия: 500 000 лева Не повече от 10 % от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г. |
Процент на съфинансиране
Елемент А
Вид изследвания | Интензитет | ||
Микро и малки предприятия | Средни предприятия | Малки дружества със средна пазарна капитализация и големи предприятия | |
Експериментално развитие |
45% |
35% |
25% |
Индустриални научни изследвания |
ВАЖНО: Интензитетите на помощта, могат да бъдат увеличени с още 15 %, в случай че проектът изпълнява едно от следните условия:
1) включва ефективно сътрудничество между предприятия с участието на поне едно МСП и нито едно от предприятията не поема повече от 70 % от допустимите разходи;
ИЛИ
2) резултатите от проекта се разпространяват широко чрез конференции, публикации, отворени за достъп регистри или безплатен софтуер, или софтуер с отворен код.
Елемент Б – приложимият режим на помощ е помощ „de minimis“
Макс интензитет 60%
3. За какво може да се кандидатства (допустими дейности):-
Елемент А
- Извършване на изследвания, изпитвания, измервания и валидиране, необходими за разработването на продуктова (стока или услуга) или производствена иновация.
- Създаване и тестване на прототипи и пилотни линии, свързани с разработването на продуктова (стока или услуга) или производствена иновация.
ВАЖНО: Разходите за възнаграждения са допустими само за персонал, участващ пряко в дейностите за разработване на иновацията. Разходи за възнаграждения на ръководител, координатор, счетоводител на проекта и други експерти, ангажирани с оперативното и/или финансовото изпълнение и/или управление на проекта не са допустими по процедурата.
Елемент Б
- Защита на индустриална собственост на национално и международно равнище и ползване на необходимата за това експертна помощ – заявяване и регистрация на патент и/или полезен модел и/или промишлен дизайн на разработваната иновация, извършване на проучвания от Патентно ведомство на Република България и/или от лицензиран представител по индустриална собственост, дейности за изготвяне на заявка за патент и/или полезен модел и/или дизайн на национално и/или международно ниво, както и извършване на консултантски и юридически услуги, свързани с лицензиране и доходи от права върху разработваната иновация.
- Разработване на иновация, попадаща в обхвата на тематичните области на ИСИС 2021-2027:
- „Мехатроника и микроелектроника”
- „Индустрия за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии”
- „Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии”
- „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”
ВАЖНО: В случай на проекти, които ще се изпълняват в тематична област “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”, подкрепа могат да заявят само микро, малки или среди предприятия (МСП). В случай на партньорство, партньорът също следва да бъде МСП.
- Разработване на продуктова иновация или иновация в бизнес процесите, насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги.
- По Елемент А да попадат изцяло в рамките на една от следните категории изследвания:
- експериментално развитие, или
- индустриални научни изследвания .
- Изпълнението на проекта следва да води до разработване на иновация, отговаряща на 6-то или по-високо ниво на технологична готовност (TRL scale):
- TRL 6 – Технология, демонстрирана в релевантна среда;
- TRL 7 – Прототип, демонстриран в операционна среда;
- TRL 8 – Завършена и сертифицирана система;
- TRL 9 – Изпробвана система в операционна среда.
4. Какви разходи ще се покриват:
Елемент А
- Разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на персонал за срока на изпълнение на проекта – изследователи, технически персонал и друг квалифициран персонал, участващ пряко в дейностите за разработване на иновацията, нает единствено за целите на проекта на трудов договор при пълна месечна заетост.. – допустими както за кандидати, така и за партньори! Разходите за възнаграждения на персонал, участващ пряко в дейностите за разработване на иновацията са допустими под формата на единични разходи
- Разходи за амортизация на собствено оборудване и инструменти, вписани в активите на кандидата/партньора и представляващи дълготрайни материални активи (ДМА), необходими за разработването на иновацията, доколкото те се използват, и за периода, през който се използват за проекта – допустими както за кандидати, така и за партньори!
- Разходи за амортизация на сгради и помещения , вписани в активите на кандидата/партньора, необходими за разработването на иновацията, в частта, в която се използват (кв. м.), и за периода, през който се използват за проекта.
- Разходи за външни услуги, необходими за разработването на иновацията – допустими само за кандидати!
а) разходи за възлагане на научни изследвания;
б) разходи за знания и патенти, закупени или лицензирани от външни източници на принципа на сделката между несвързани лица ;
в) разходи за консултантски и еквивалентни услуги, използвани изключително за разработването на иновацията.
ВАЖНО: В случай на проекти, включващи ПАРТНЬОРСТВО, разходите по т. 4 са допустими в размер до 20 % от общо допустимите разходи по проекта.
В случай на проекти, които се изпълняват ИНДИВИДУАЛНО само от предприятие-кандидат (не включват партньорство), ограничението на разходите по т. 4 от 20% не е приложимо, но се прилага ограничение до 20 % от общо допустимите разходи по проекта за „разходи за знания и патенти“ (т. 4 б).
ВАЖНО: В случай че проектните предложения включват разходи за външни услуги, необходими за разработването на иновацията, задължителен краен резултат от извършването им е получаването на патент/лиценз/протокол/ръководство или друг относим документ във връзка с разработената иновация, издаден/о от съответния доставчик на услугата. Ако в срока на изпълнение на проекта (не повече от 18 месеца) не бъде получен съответният документ, извършените разходи за външни услуги, необходими за разработването на иновацията, няма да бъдат признати,
- Разходи за материали и консумативи, необходими за разработването на иновацията – допустими само за кандидати!
Елемент Б
Разходите по Елемент Б са допустими само за кандидати!
- Разходи за защита на индустриална собственост на национално и международно равнище и ползване на необходимата за това експертна помощ – общо до 20 000 лв.
– разходи за такси за регистрация на патент и/или полезен модел, и/или промишлен дизайн на разработената иновация;
– разходи за услуги за извършване на проучвания (за „състояние на техниката“, „новост“, „изобретателска стъпка“ и „техническа приложимост“) изготвяне на заявка за патент и/или полезен модел и/или дизайн на национално и/или международно ниво на разработената иновация;
ВАЖНО: В случай че проектните предложения включват разходи за защита на индустриална собственост, задължителен краен резултат от извършването им е получаването на патент и/или полезен модел, и/или промишлен дизайн на разработената иновация или подадена заявка за получаването на такъв.
– разходи за консултантски и юридически услуги, свързани с лицензиране и доходи от права върху разработената иновация.
5. Срок за изпълнение на проекта – 18 месеца
6. Необходими документи за предварителна оценка
- КИД на основната икономическа дейност за 2022 г.
- Отчет за приходите и разходите формат подаван към НСИ за 2020, 2021 и 2022 г.
- Справка за научноизследователска и развойна дейност за 2020 г., 2021 и 2022 г. (аст от ГФО)
- Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2020 г., 2021 и 2022 г. (част от ГФО)
- Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. (част от ГФО);
- Документи, доказващи наличието на права по индустриална собственост, по отношение на които кандидатът е първоначален заявител – издаден патент за изобретение или издадено свидетелство за регистрация на полезен модел
- Справка за иновационна дейност на предприятието през периода 2020-2022 (част от ГФО).
Баланс (формат подаван към НСИ) за 2020, 2021 и 2022 г
Съгласно определенията, представени в Приложение 14 към Условията за кандидатстване.
Консултaция по проектите от Consult Hub
Какво можем да направим за Вас?
- Да обсъдим конкретните нужди на вашия бизнес и да предложим на й-подходящата програма и процедура
- Да оценим доколко вашата фирма и проектна идея отговарят на изискванията на дадена програма
- Разработваме предложението
- Съдействаме с изготвяне и окомплектоване на документи при сключването на договора за безвъзмездна помощ
- Извършваме управлението на вече одобрения за финансиране, съобразно правилата на финансиращата програма
Поставяме фокус върху резултата, законосъобразността и ефекта
Свържете се с нас за повече информация и консултация по европейски програми!